Verbondenheid tussen kerken

De Houtrustkerk werkt met verschillende andere kerken samen op het gebied van Oecumene. Dit is terug te zien in Oecumenische diensten, maar ook in ontmoetingen en vieringen met andere gemeenten.

Oecumenische diensten

In het Oecumenisch Beraad Duinoord (OBD) organiseert de Houtrustkerk samen met de katholieke Ignatius-parochie, de Evangelische Broedergemeente, de Quakers, de Maranathakerk en de Noorderkerk tweemaal per jaar een oecumenische dienst: in september in de Vredesweek, en in januari in de Week van Gebed voor Eenheid onder de Christenen. Daarnaast is de Houtrustkerk verbonden aan het Vrijzinnig Beraad, een samenwerkingsverband uit de regio. Samen met de Doopsgezinde gemeente, de Remonstrantse kerk, het Apostolisch Genootschap, de Vrijplaats, de Ekklesia, de Haagse Dominicus en de Quakers uit Den Haag en de NPB Vrijzinnigen Wassenaar en het Vrijzinnig Centrum De Hoeksteen uit Voorburg organiseert de Houtrustkerk in juli en augustus een vrijzinnig zomerprogramma, dat bekend wordt gemaakt via nieuwsbrief en website.

Kerken die vallen onder het Oecumenisch Beraad Duinoord zijn:

Vereniging van Vrijzinnige Protestanten

Als VVP ‘s-Gravenhage e.o. onderhouden we banden met de provinciale en landelijke organisatie van de Vereniging voor Vrijzinnige Protestanten (VVP). Regelmatig organiseert de landelijke vereniging activiteiten die via de nieuwsbrief worden aangekondigd. Verder is er elk jaar een gezamenlijke kerkdienst met de VVP Zuid-Holland in augustus, waarbij er in ons kerkgebouw geen dienst is. Op deze zondag komen alle Zuid-Hollandse vrijzinnigen in één kerk bijeen voor een viering. Daarna is er een activiteitenprogramma. Ook deze zondag wordt in de nieuwsbrief aangekondigd.

Vrijzinnig Beraad

De Houtrustkerk doet daarnaast mee aan het Vrijzinnig Beraad, een samenwerkingsverband van liberale kerkgenootschappen uit de regio, dat elkaar tweemaal per jaar ontmoet voor overleg en ontmoeting. Samen met de Doopsgezinde gemeente, de Remonstrantse kerk, het Apostolisch Genootschap, de Vrijplaats en de Quakers uit Den Haag en de NPB Wassenaar en het Vrijzinnig Centrum De Hoeksteen uit Voorburg organiseert de Houtrustkerk in de maanden juli en augustus een mooi zomerprogramma, dat bekend wordt gemaakt via nieuwsbrief en website. Er is ook altijd een folder van deze activiteiten in de hal van de kerk. Hieronder staat een overzicht van de deelnemende kerken en de verwijzing naar hun eigen websites voor nadere informatie.

Samenwerking met Westlandse Streekverband van vrijzinnige kerken

In het afgelopen seizoen hebben we op bestuurlijk niveau contact gehad met het Westlandse Streekverband van vrijzinnige kerken. Tot dit verband behoren de Oude Kerk te Naaldwijk, de Uniekerk te ’s-Gravenzande en de vrijzinnig protestanten van Honselersdijk en Maasdijk. In dit seizoen willen we elkaar wat vaker uitnodigen bij verschillende activiteiten die we elk voor zich organiseren. Leden en vrienden worden op de hoogte gesteld via e-mail of nieuwsbrief. Elk van deze kerken maakt gebruik van Vrijzinnig Perspectief, een initiatief van de landelijke VVP die jaarlijks lezingen en theatervoorstellingen aanbiedt voor een gereduceerd tarief.