Algemene informatie

De Houtrustkerk fungeert als centrum voor het kerkelijk leven van vrijzinnige protestanten in Den Haag en omgeving. Het L-vormige complex is ontworpen door enkele gemeenteleden en op 20 september 1936 werd de kerk ingewijd.

Eerste foto hieronder: Ze kreeg pas na de tweede wereldoorlog de naam ‘Houtrustkerk’, genoemd naar dat stadsdeel van Den Haag dat met Houtrust wordt aangeduid.

Tweede foto hieronder: Boven de voormalige hoofdingang aan de zijde van de Houtrustweg bevindt zich een gevelsteen met het Christus monogram, de alpha en de omega, korenaren en een druiventros.

Derde foto hieronder: Een gevelsteen aan de kosterswoning toont een hand die de fakkel van het geloof overdraagt.

Vierde foto hieronder: De glaskunstenaar Pieter Hofman maakte twee gebrandschilderde ronde ramen, waarvan er een, aan de zijde van de Beeklaan, sinds de verbouwing in 1965-1966 vanuit de kerkruimte niet meer zichtbaar is. In dat raam is afgebeeld: Christoforus die volgens de legende Christus in de gedaante van een kind over de rivier draagt; de kruisdragende Jezus; een kraaiende haan die wijst op de verloochening door Petrus en tenslotte de mens en het rund, symbolen van de evangelisten Mattheus en Marcus.

Vijfde foto hieronder: Het tweede raam, boven het orgel, laat Maria met het kind Jezus zien; voorts de aanbidding van de drie koningen; drie luisterende wijzen; Jezus predikend; de gekruisigde Jezus; de duif, zinnebeeld van de Heilige Geest en tenslotte de leeuw en de arend, symbolen van de evangelisten Lucas en Johannes.

Zesde foto hieronder: In de zijwanden van de kerkruimte zijn hoge glas-in-lood ramen geplaatst, opgesierd met gebrandschilderde provincie- en stadswapens. Het veelzijdige orgel, waarop beroemde organisten concerteerden, werd in 1937 gebouwd door de firma Klais te Bonn. Er worden nog steeds regelmatig concerten op gegeven.

Zevende foto hieronder: De kerkzaal en bijruimten ondergingen in 1965/1966 een ingrijpende renovatie onder leiding van binnenhuis architect Harbert Reitsma. Voordien bood de kerk plaats aan 650 bezoekers, waaronder 110 plaatsen op het balkon. Langs de langszijden stonden houten banken, in het midden stoelen met rieten bekleding. Bij de renovatie werd het aantal zitplaatsen verminderd tot 225 en werd het interieur 180 graden gedraaid; de nieuwe banken werden zo geplaatst dat de gemeente nu het orgel achter zich heeft en uitziet op het liturgisch centrum met avondmaalstafel, op de plaats waar vroeger de hoofdingang was. Na een recente renovatie is het aantal zitplaatsen nog verder teruggebracht.

Achtste foto hieronder: Boven het eenvoudige doopvont bevindt zich tegen de wand een metaalplastiek, vervaardigd door de kunstenaar Frits van Eeden. In de kerkzaal bevindt zich tevens het werk ‘Licht’ van Inez van Maanen bij de avondmaalstafel. Buiten de kerkzaal, met name in de keuken, is ook nog het een en ander van haar te zien zoals enkele tafelbladen.