Lunchbios – cinema met nagesprek:

Vijf mooie en spraakmakende speelfilms met een lunch op zondagmiddag na de kerkdienst. Dat is het idee achter de lunchbios. Samen kijken, beleven en met elkaar in gesprek gaan over beelden en scènes die indruk hebben gemaakt, over de thematiek van de film en de relevantie voor vandaag. Dit seizoen worden we de volgende titels vertoond:

24 september 2023  Mandela: Long Walk To Freedom (2013 – 146 min)
Tien jaar geleden, in 2013, overleed Nelson Mandela. Een mens tegen wie velen opkijken. Hij heeft een groot deel van zijn leven opgesloten gezeten en koos er daarna niet voor wraak, maar juist voor verzoening. Mandela: Long Walk to Freedom is een verfilming van zijn levensverhaal. De emotie die het script ontbeert, wordt teruggevonden in de sterke prestatie van hoofdrolspeler Idris Elba. Hij speelt geen karikatuur en probeert Nelson Mandela niet na te doen, maar presteert het toch om een overtuigende versie neer te zetten. Indrukwekkend is ook de manier waarop Mandela’s relatie met Winnie Mandela in beeld wordt gebracht, die dezelfde strijd streed, maar ten dele een andere weg koos dan haar echtgenoot.

26 november 2023 Departures (2008 – 130 min)
Daigo Kobayashi is een jonge getrouwde cellist, die uit zijn orkest wordt gezet. Omdat hij op straat staat zonder baan of hoop of een carrière, besluit hij met zijn vrouw te verhuizen naar zijn geboorteplaats. Hier wordt hij een nokanshi, een uitvaartverzorger die mensen na hun dood wast en aankleedt. Een ritueel dat in Japan met grote liefde en zorgvuldigheid wordt uitgevoerd. Zijn vrouw en zijn vrienden kijken een op zijn werk neer. Maar door de dagelijkse confrontatie met de dood, begint Daigo eindelijk in te zien waar het in het leven om draait. Deze film werd bekroond met een Oscar voor de Beste Buitenlandse Film.

21 januari 2024 It’s A Wonderful Life (1946 – 130 min)
George Bailey, een inwoner van het kleine stadje Bedford Falls, wil de wereld zien en grootse dingen doen. Omstandigheden en zijn eigen karakter dwingen hem echter in zijn geboortestadje te blijven om er een volgens hem, saai leven te leiden. Hij trouwt met zijn jeugdliefde Mary, krijgt kinderen en tracht als bankier op een sociaal bewogen manier het leven in Bedford Falls voor iedereen een beetje aangenamer te maken. Wanneer de zaken slecht beginnen te gaan en het leven hem niets meer te bieden heeft, wil George er een einde aan maken. Zijn engelbewaarder Clarence denkt daar echter anders over en toont hem wat er van Bedford Falls zou zijn geworden zonder zijn inzet. Een klassieker uit 1946 die je gezien moet hebben.

17 maart 2024 Amadeus (1984 – 161 min)
Het leven van Wolfgang Amadeus Mozart, verteld vanuit het perspectief van tijdgenoot en hofcomponist Antonio Salieri. In terugblik vertelt de oude Salieri hoe hij op het hoogtepunt van zijn roem muzikaal volledig in de schaduw werd gezet door de jonge Mozart. Salieri wordt verteerd door afgunst als hij ziet hoe de goddelijke muzikale inspiratie die hij zelf ontbeert, te beurt valt aan de lichtzinnige, hondsbrutale Mozart. Gek van jaloezie, besluit hij hem koste wat kost ten gronde te richten. Hij besluit de carrière van zijn rivaal te dwarsbomen ter meerdere eer en glorie van zijn eigen inferieure melodieën. Deze fascinerende speelfilm won prestigieuze prijzen waaronder acht Oscars voor onder meer beste film, beste regisseur en beste mannelijke bijrol.

5 mei 2024 Doubt (2008 – 104 min)
Zuster Aloysius (Meryl Streep) heeft in de jaren zestig de wind er goed onder op een katholieke school in de Bronx, New York. Schoolpastoor Brendan (Philip Hoffman) vindt dat er wel wat aardiger gedaan kan worden tegen de leerlingen. Maar als de jonge, naïeve zuster James (Adams) aan Aloysius vertelt dat Brendan de enige zwarte leerling van de school achter gesloten deuren even apart nam, rijzen er al snel onaangename verdenkingen. Intrigerend psychologisch drama. Het op een Pulitzer-prijswinnend toneelstuk gebaseerde script en het geweldige spel leverden vijf Oscarnominaties op.

Entree €8 voor de maaltijd en vertoning
Locatie Houtrustkerk, Beeklaan 535, Den Haag
Datum en tijd Om 12:15 lunch en om 13:00 vertoning
Zondag 24 september 2023 – Mandela: Long Walk to Freedom