Orgels en vleugel

In de Houtrustkerk staan op het ogenblik nog één orgel. Het grote orgel werd in 1937 gebouwd door de firma Klais te Bonn. Het heeft 37 registers, verdeeld over drie manualen en pedaal. Het tweede orgel staat momenteel thuis bij Marieke Stoel.

Voor in de kerk staat een Bechsteinvleugel die bij de koorrepetities, voor concerten en incidenteel tijdens kerkdiensten wordt gebruikt.

Klaisorgel

De manuaalomvang van het Klaisorgel is C-c’’’’, dus vijf oktaven. Het pedaal loopt van C-g’. De speeltafel staat gelijkvloers met de kerkruimte en is niet verplaatsbaar. Het solomanuaal staat in zijn geheel in een zwelkast. Er zijn twee vrije combinaties, waarbij de handregistratie wordt uitgeschakeld. Verschillende functies zoals koppels zijn tevens als voetpiston uitgevoerd.

Manuaal I, Positief:

2 manuaalkoppels

Tongwerken van III naar II

3 pedaalkoppels

Hier kunt een een eerste fragment beluisteren (B-A-C-H – Liszt).

Hier kunt u een tweede fragment beluisteren (Andante – Mozart).

Van der Vegt

Het Van der Vegtorgel werd in 1988 gebouwd door Jan van der Vegt, wisselde enkele keren van eigenaar en werd uiteindelijk door Marieke Stoel aangeschaft. Tussen 2006 en 2017 stond het orgel in de Houtrustkerk en werd het regelmatig gebruikt. Het Van der Vegt portatief heeft uitsluitend houten pijpen, verdeeld over twee en een half register: een 8’, een 4’ bas– en discant en een 2’ discant. De pijpen zijn gemaakt uit gelaagd hout en zijn daardoor minder gevoelig voor ontstemmen. De omvang is C–f”’. Door het klavier te verschuiven kan het geheel een halve toon lager klinken. Meestal staat dit orgel in de stemming volgens Werckmeister III.