Kring - Mystiek en verzet bij Dorothee Sölle - 25 oktober

Haar boek Mystiek en verzet zag Dorothee Sölle als haar opus magnum. Haar these is dat mystiek aanzet tot politiek verzet en persoonlijke verandering. Het gaat om een beweging in drie stappen, bestaande uit ‘zich verwonderen – loslaten – in verzet komen’. Voor Sölle is mystiek niet een ontmoeting met God die zich vooral in het innerlijk afspeelt. Mystiek heeft betrekking op het inoefenen van een geloofshouding die tegelijk een levenshouding is: de heenreis (naar het eigen innerlijk) die onlosmakelijk verbonden is met de terugreis (naar de werkelijkheid van alledag). Verder benadrukt Sölle dat deze spiritualiteit voor ieder toegankelijk is: ‘Wij zijn allen mystici’. Deze democratisering van de mystiek is een belangrijk onderdeel van Sölles theologische herwaardering. Zij wilde de mystiek ontdoen van haar elitaire en naar binnen gekeerde imago, en affectieve en introspectieve elementen toevoegen aan de sterk gerationaliseerde protestantse theologie. In deze leeskring lezen we het boek stapsgewijs, waarbij de verschillende hoofdstukken de geschiedenis van de mystiek behandelen aan de hand van de thema’s: Wij zijn allen mystici – Extase – Andere taal – De reis – Natuur – Erotiek – Lijden – Gemeenschap – Vreugde – Bevrijding – Zelfloosheid – Bezitloosheid – Geweldloosheid.

Entree Vrijwillige bijdrage voor koffie en thee
Locatie Thuis bij Elrina (adres ontvangt u bij aanmelding)
Datum en tijd - Vrijdag 25 oktober 2024 om 10:30
- Vrijdag 29 november 2024 om 10:30