Column predikant - juli-augustus 2024

Openbreken

De zomer komt eraan. Na een mooi en enerverend seizoen met veel activiteiten in onze kerk en een wereld waarin minder fijne gebeurtenissen elkaar opvolgden hebben velen van ons behoefte aan een ‘break’. Volgens sommigen is dat woord een typisch voorbeeld van taalverloedering, maar ik vind dit anglicisme wel een aanwinst. Het doet denken aan ‘breken en delen’, het tafelritueel waarmee ik zondag voor het laatst dit seizoen onder u voorga. Een eeuwenoud ritueel dat fascinerend is omdat het een symbool is van de dubbelheid van dit bestaan. Het is zowel een gedenken als een vieren – ja, het laat ons de paradoxale eenheid van dood en leven ervaren.

Elk einde is een nieuw begin. Breken is verbreken, maar is ook altijd een openbreken. Dat toont zich heel treffend in Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van de slavernij op 1 juli. Dat moeilijke woord – waarover onze nieuwe premier Schoof struikelde toen hij het deze week had over Tikkie in plaats van Keti Koti  – betekent ‘ketenen gebroken’. Op Keti Koti herdenken we het leed dat mensen eeuwenlang is aangedaan in ons beschaafde werelddeel, maar het opent ons ook voor een nieuwe toekomst van vrijheid en recht. Ook bij de herdenking en viering op 4 en 5 mei ervaren we die dubbelheid. Dit ritueel patroon raakt aan de diepte van het menselijk bestaan. Ja, goed beschouwd is het hele leven dubbel. Maar het troostrijke is dat elk einde een nieuw begin herbergt. Met die gedachte wil ik u een fijne zomer toewensen. Een mooie sjabbat. Een rustgevend openbreken.

ds. Karl van Klaveren