Column predikant - september 2024

Ontwaken uit zomerslaap

Terugkomen van vakantie is een beetje als ontwaken uit een lange slaap. Een zomerslaap waar ik al zolang als ik predikant ben heel erg van kan genieten. Het is ook ongekend. Zeven weken sabbat. Wat een luxe! Ook al ben ik niet echt weggeweest, ik had heerlijk een poosje agendavrij. En nu er weer tegenaan. Overigens was het deze zomer geen komkommertijd. De oorlog ging gewoon door en op het verkiezingsfront gebeurde er aan de overzijde van de oceaan van alles. Van absolute dieptepunten zoals de aanslag op Trump tot de terugkeer van de Democraten met een nieuwe relatief jonge presidentskandidaat, die ook nog eens vrouw is en van kleur. Hoopvolle en tot wanhoop drijvende gebeurtenissen zullen elkaar altijd in evenwicht houden leert reeds de Bijbel ons, dat oude boek van hoop waar ook genoeg desillusie in te vinden is. Laten we ons aan die rode draad vasthouden als het moeilijk is in de wereld of in ons eigen leven. Te midden van alle stormen is er ook altijd een regenboog. Ook dit nieuwe seizoen willen we weer vanuit dat geloof leven. Ik wens u een mooie tijd samen. Want zonder elkaar wordt het niets.

ds. Karl van Klaveren