Column predikant - oktober 2024

Beweging voor vrede

Kerk en Vrede bestaat in oktober 100 jaar. Een jubileum dat actueler lijkt dan ooit. In 1924, een tijd waarin in Europa het fascisme opkwam, richtte een groep Nederlandse predikanten een beweging op om duidelijk te maken dat het christendom van oorsprong pacifistisch was. In De zondeval van het christendom (1928) maakte de vrijzinnige hoogleraar G. J. Heering duidelijk dat dit pas veranderde in de vierde eeuw toen het christendom staatsgodsdienst werd.

In de Houtrustkerk willen we aandacht geven aan dit jubileum met een lezing over ‘Erasmus en de vrede’. Verder vertonen we in de lunchbios de spraakmakende speelfilm Oppenheimer over de uitvinder van de atoombom. En zoals altijd is er elke eerste zondag van de maand om 12.30 uur een vredeswake bij de Wereldvredesvlam bij het Vredespaleis.

Het jubileum zal plaatsvinden op zaterdag 5 oktober in Utrecht en draagt de toepasselijke titel ‘Zingen tegen de bierkaai’. Meer informatie vindt u in onze vorige nieuwsbrief en natuurlijk ook op de website van Kerk en Vrede.

ds. Karl van Klaveren