Ongedwongen geloven

Vrijzinnig bidden?

"Dat had ik in het boeddhisme wel gemist: die aanklacht die het gebed kan zijn in de Bijbel. Dat roepen van Jezus tegen God. Waarom, waarom? Ons vragen als gebed. Ik herinnerde wat mijn opa ooit zei.

Jongen, zei hij, je oma is een diep gelovige vrouw. Maar ik heb het er soms moeite mee. Met geloven. Ik ben meer een Jakob, die worstelt met God. Dat was voor mij een grote verrassing. Want mijn opa stond bekend als een hele vrome man. Het beeld is me altijd bijgebleven. Het beeld van mijn opa als worstelaar. Het beeld van Jakob die bij een rivier vocht met God. Bij die rivier kreeg Jakob de naam ‘Israël’. Dat betekent: vechten met God. Zo leerde ik – met vallen en opstaan – dat je niet alles voor zoete koek hoeft te slikken. Ook verzet is geloof. Net als twijfel. En zeker als die twijfel en dat verzet voortkomen uit het hart van de Tora: de liefde. Ja, als God slaapt mogen we hem wakker schudden, zo zeggen de psalmen. Poëtischer dan dat bestaat niet."

Een fragment uit de overdenking van zondag 25 april, waarvan we de opname vanmiddag hebben afgerond in de Adventskerk in Zoetermeer. In de Houtrustkerk vertelde ik dit persoonlijke verhaal al eens eerder. Hoe en waarom ik na een 'atheïstische' periode van 12 jaar weer predikant werd. Ik doe dat aan de hand van het thema: 'Vrijzinnig bidden? Hoe dan?'

Als bijlage stuur ik u de tekst van de overdenking met liturgie. Hier is de link naar de video-opname van deze kerkdienst op YouTube.

Met een groet,
ds. Karl van Klaveren

Wie zijn wij?

Het motto ongedwongen geloven geeft aan waar wij voor staan: geloven met een open en kritische houding geïnspireerd door de Joods-Christelijke traditie met oog voor kunst, filosofie en wetenschap. 

Meer informatie

Persoonlijk contact

Wilt u meer informatie over de Houtrustkerk, de nieuwsbrief of wilt u maandelijks op de hoogte worden gehouden van activiteiten bij de Houtrustkerk? Of wilt u contact met de predikant voor een goed gesprek? Neem dan contact op via houtrustkerk@gmail.com en laat gegevens achter hoe u benaderd wilt worden.

Agenda

Bekijk de agenda hier.

Kerkdiensten

Elke zondag om 10:30 in onze eigen kerk tenzij anders aangegeven in de agenda.

Meer informatie

Kerkomroep

Diensten via de kerkomroep kunt u terugkijken via deze link.

ANBI VVP Den Haag

Naam: Vereniging van Vrijzinnige Protestanten te ’s-Gravenhage en omstreken

RSIN: 002601977

Meer informatie