Ongedwongen geloven

De grenzen van goedheid

De barmhartige Samaritaan wordt vaak ten tonele gevoerd als voorbeeld. Niet van een geloof dat uitblinkt in vrome taal of fraaie dogma's, maar van een simpelweg praktiseren waar het ten diepste om gaat. Vriendelijkheid, mededogen. In dat concept vindt de Bijbel volgens rabbijnen en apostelen zijn brandpunt. Want God – het diepste geheim van dit bestaan – is liefde. Anders dan Spinoza stelt de apostel Johannes God niet gelijk aan de natuur, maar aan compassie. Toch kunnen we van de Samaritaan uit de parabel meer leren dan alleen dat het in het geloof om daden van naastenliefde gaat.

Ooit kreeg ik college van Gerben Heitink, hoogleraar pastorale theologie. Hij benadrukte steeds weer dat de barmhartige Samaritaan niet alleen nabij was, maar ook afstand hield. Hij bracht de gewonde man naar een herberg en ging weer aan het werk. Hij was een handelsreiziger. Ik heb me altijd tegen de uitleg van deze docent verzet. Ik vond dat zijn concept van 'de pastor als hulpverlener' tekort schoot. Voor je het weet ben je als predikant net als de huisarts alleen bereikbaar met spreekuur. Toch moet ik toegeven dat er wel iets inzit in die paradoxale combinatie van afstand en nabijheid. Laatst liep ik daar weer tegenaan. Of eigenlijk niet ik, maar iemand uit mijn kennissenkring. Ze werd door haar ongekende hulpvaardigheid steeds zwaarder belast met de sores van mensen om haar heen. U kent dat wel: op een gegeven moment weet iedereen je te vinden. Niet alleen als je verstand hebt van computers, maar ook als je een luisterend oor hebt of een hart van goud. Voordat je het weet neemt de hulpverlening je zo in beslag dat je geen hulpverlener meer kunt zijn. Je gaat er aan onderdoor.

Daarom is het goed dat er een zekere afstand zit in deze gelijkenis: in de vorm van dat woord van Jezus, dat de Samaritaan de gewonde man naar een herberg bracht en zijn weg vervolgde. Die afstand zit ook in zijn woord: 'Heb je naaste lief als jezelf.' Er is altijd een grens aan hulpverlening. En die grens ben je zelf. Goed zijn voor de ander vindt zijn grens in goed zijn voor jezelf.

Met een groet,
ds Karl van Klaveren

Wie zijn wij?

Het motto ongedwongen geloven geeft aan waar wij voor staan: geloven met een open en kritische houding geïnspireerd door de Joods-Christelijke traditie met oog voor kunst, filosofie en wetenschap. 

Meer informatie

Persoonlijk contact

Wilt u meer informatie over de Houtrustkerk, de nieuwsbrief of wilt u maandelijks op de hoogte worden gehouden van activiteiten bij de Houtrustkerk? Of wilt u contact met de predikant voor een goed gesprek? Neem dan contact op via houtrustkerk@gmail.com en laat gegevens achter hoe u benaderd wilt worden.

Agenda

Bekijk de agenda hier.

Kerkdiensten

Elke zondag om 10:30 in onze eigen kerk tenzij anders aangegeven in de agenda.

Meer informatie

Kerkomroep

Diensten via de kerkomroep kunt u terugkijken via deze link.

ANBI VVP Den Haag

Naam: Vereniging van Vrijzinnige Protestanten te ’s-Gravenhage en omstreken

RSIN: 002601977

Meer informatie