Een reactie op 'Oervertrouwen'

Beste Karl,

even wat toevoegingen op je interessante stukje/overdenking over oervertrouwen. Leven doe je mijns inziens niet 24 uren per dag. Ademhalen wel. Leven is toch meer bewust ervaren van alles om je heen. Van traan naar lach. Van schoonheid naar lelijkheid. Van bewondering naar verbazing, enzovoorts. We worden voortgejaagd door onze nieuwsgierigheid naar de zin van alles. Misschien is er geen zin? Door het verlangen ernaar kunnen we ook van alles projecteren. Als je empathie ervaart, verlang je toch naar iets hogers, iets ongrijpbaars. God is misschien wel het onbereikbare en daardoor het ultieme verlangen naar. Er zijn er die dit onbewust met zich meedragen.

Toch is de zoektocht van mensen door de geschiedenis heen (zoals van Erasmus en vele anderen) een bewijs dat het de moeite waard is om te blijven zoeken. Ook al ben ik er soms moe van. Maar als ik dan weer lees: "na de wind was er een zacht geruis en daarin ging God voorbij", stemt dat me met bijzonder verlangen - net als wanneer ik aan de drie downkinderen denk die ik in Kathmandu, Myanmar en Laos ontmoette. Met net zo'n bijzonder verlangen naar de overkant waar ook deze kinderen vandaan komen. Naar de andere wereld met het "andere zijn". Er zijn muzikale momenten en er is schoonheid in de natuur en kunst die mij vertellen van het andere. God als groot kunstenaar met gebreken.

Ik hoorde vandaag iemand zeggen dat "als Jezus gestorven was als oude man in een bed-and-breakfast in Jeruzalem, er niet zo'n verhaal was ontstaan". Verhalen hebben we nodig. Maar dat God er niet altijd is wanneer Hij juist wel nodig is, maakt me aan het twijfelen en verdrietig. Als je twijfelt, doe het dan met stijl, zei Berkhof. En dat hoop ik ook waar te maken. Maar bij de Tears in Heaven houd ik wel een hoop vragen over de tranen van deze wereld.

Met vriendelijke groet,
Janko