Geen plaats − over 'er zijn' gesproken

Begrijp me goed, Martin Bosma lijkt mij een heel bekwame voorzitter van de Tweede Kamer. Ik vind hem ook bijzonder gevat en geestig, en kon het waarderen dat hij zijn benoeming tot Kamervoorzitter afsloot met een subliem gedicht van Gerard Reve. Waar vind je dat nog, parlementariërs die poëzie citeren? Toch is het een teken aan de wand wat er gisteren in ons land gebeurde. Kranten spreken over de 'normalisering' van de PVV, nu deze omstreden partij niet alleen de grootste is geworden, maar ook de parlementsvoorzitter levert. Dat lijkt me een feit na deze benoeming. En niet ongevaarlijk. Want ook al beweren Wilders en Bosma dat ze hun 'onrechtsstatelijke' programmapunten in de ijskast hebben gezet, juist dat beeld maakt duidelijk dat ze niet van mening zijn veranderd. Ze nemen niets terug. Ik zet dingen in de ijskast om ze te bewaren en ik neem aan zij ook. Al is er ook een (kleine) kans dat ze (zijn) gaan inzien dat hun radicale oppositieuitspraken nergens toe leiden en dat ze flink wat water bij de wijn zullen moeten doen.

Ondertussen wordt xenofobie vooral ook 'genomaliseerd' door Nederlandse burgemeesters en wethouders die Budel en Ter Apel massaal laten stikken vanuit angst. Een land dat wortelt in de boodschap van het Kind dat 'geen plaats had om het hoofd neer te leggen', zou beter moeten weten. U hebt recht op uw eigen mening, maar zo denk ik erover. Laten we er over blijven nadenken en debatteren samen. Want dat is het wezen van democratie. In de kerk spraken we eergisteren over de mens als een 'er zijn'. Om te kunnen 'zijn' heb je een tijd en een plaats (een 'er') nodig. Althans om menswaardig te kunnen leven. Dat lijkt me de essentie van het vraagstuk. Hebben mensen recht op een veilige plek in de wereld?

Goede Kerstdagen gewenst,
Karl van Klaveren