Reacties op in memoriam C.J. den Heyer

Graag wil ik wat reacties delen die ik kreeg op mijn bericht bij het overlijden van prof. dr. Cees den Heyer. Ik wist wel dat hij geliefd was in de gemeente. Maar jullie reacties lieten me nogmaals voelen hoe belangrijk hij voor mensen is geweest, ook in onze kring. Voor anderen misschien een aanbeveling om zijn boeken te gaan lezen. Hieronder de reacties uit onze kring. De uitvaart met daarin naast een terugblik op zijn leven ook aandacht voor de betekenis van zijn werk is terug te zien op deze link.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste Karl,

Veel dank voor deze groet waarin je Den Heyer zo mooi memoreert. Ik schrik van het bericht van zijn tragische dood. Ruim geloven is een boek van zijn hand, dat grote indruk op mij heeft gemaakt. Daarna las ik nog meer van zijn goed leesbare, interessante boeken. Je mag je gelukkig prijzen dat je les van hem hebt gehad. Vanavond drink ik een goed glas wijn op zijn zinvolle leven.

Hartelijke groet, Anne

Dag Karl,

bij het overlijden van Cees den Heyer heb ik weer moeite mijn woede te onderdrukken. Ik heb zijn boek over de verzoening op de plank staan. Verder heb ik erg genoten van zijn boek Ruim geloven.

Het is altijd voor iedereen, ook voor de synodale autoriteiten en commissies, glashelder geweest wat een integere man Den Heyer was. Een kundig theoloog en geleerde ook. Met alle integriteit die in hem was, heeft hij zich verstout op een heel doordachte en genuanceerde manier proberen te laten zien dat de verzoeningsleer op punten ook valt te relativeren, dan wel iets anders uit te leggen. En dat bleek van het goede te veel voor de (overwegend) mannenbroeders van de Synode en synodale commissies die hun leven moeilijk konden voortzetten met de wetenschap dat je tegen bepaalde Bijbelse dogma’s misschien ook iets barmhartiger, milder of genuanceerder kunt aankijken. Dat kost zo iemand als Den Heyer dan zijn baan en de kerk laat dus een van zijn meest waardevolle leden gewoon als een baksteen vallen.

“Wij kunnen u helaas niet meer zien als een rechtschapen lid van onze kerkgemeenschap. Want wij zijn het er niet mee eens dat u, die een heel leven lang hebben gestudeerd op de mogelijk verschillende exegetische aspecten van de Bijbelse boodschap tot een iets andere conclusie komt als de formele leer van de kerk.” Dat zijn ook de momenten dat ik weer op het punt sta de kerk de kerk te laten onder het motto: als het zo moet, respectievelijk zo toegaat in de kerk, waarin verschillende mensen kennelijk geen verschillende opvattingen mogen hebben, dan heb ik de eer u te groeten. Bij zo’n kerk, waarbinnen (ook niet theologisch geschoolde) christenen andere medechristenen de wetenschappelijke maat nemen, voel ik mij niet thuis.

Fijn dat jij dan een 'in memoriam' schreef dat de man in kwestie alsnog veel recht doet. En zo ken ik jou ook.

Groetjes en fijn weekend, Fien

Dag Karl,

Dank voor dit mooie in memoriam. Wat heerlijk om een de(r)gelijk leraar ontmoet te hebben.

Alle goeds, Toon

Beste Karl,

Hanneke en ik hebben net in onze caravan op de Veluwe naar de herdenkingsdienst voor Cees den Heyer gekeken. Je kunt het evt. nog zien op kerkdienst gemist. Zoeken naar Bazuinkerk, Kampen. Mijn zwager houdt ook een toespraak tijdens deze dienst. Mijn zus en zwager waren goede kennissen, ze waren al 30 jaar elkaars buren in Kampen. Ook was mijn zwager als directeur/uitgever bij Kok betrokken bij de uitgave van zijn boeken. Cees was ook lid geworden van de VVP in Kampen. Hartelijke groet vanaf de Veluwe!

Joop

Ach, wat naar. Ik heb Verzoening wel in mijn boekenkast staan, maar nog niet gelezen. Misschien iets voor een serie bijeenkomsten in de toekomst.

Marco