Lezing - Speelse theologie van Cusanus - 5 juli

Nicolaas van Cusa (1401 – 1464) is een bijzondere man uit de late Middeleeuwen. Hoewel minder bekend dan Meister Eckhart is hij minstens zo interessant. Hij was filosoof en wetenschapper en stond met een diplomatieke en kerkpolitieke carrière midden in het leven. In een roerige, gefragmenteerde tijd dacht hij na over het menselijk denken en het zien van God. Het kernbegrip was voor hem de wetende onwetendheid. Cusanus lezen betekent omgaan met ambiguïteit en paradoxen: de waarheid kennen is onbereikbaar, maar nastrevenswaardig. Er is een veelheid aan verschijningsvormen, meningen en ideeën, die niet in elkaar kunnen opgaan, maar wel met elkaar in gesprek kunnen gaan. Het leuke aan Cusanus is dat hij de wijsheid onder alle mensen zoekt. Hij schrijft in dialoogvorm, laat alle religies met elkaar in gesprek gaan in De godsdienstvrede. Heel origineel was dat hij oefeningen beschreef om de wijsheid te kunnen ervaren en zelfs een spel ontwierp, dat we in deze bijeenkomst ook met elkaar zullen doen.

Deze lezing geeft inzicht in het leven en werk van Cusanus en in de workshop maken we kennis met een oefening uit zijn werk. Loes de Jong studeerde filosofie aan de VU in Amsterdam en religiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze is afgestudeerd op dialoog en oefeningen bij Cusanus en heeft veel gewerkt met socratische dialogen. Ze werkt nu als geestelijk verzorger in de ouderenzorg. Deze activiteit vindt plaats in het kader van de Vrijzinnige Zomerontmoetingen.

Entree Vrijwillige bijdrage voor koffie en thee
Locatie Houtrustkerk, Beeklaan 535 (hoek Houtrustweg)
Datum en tijd Zaterdag 5 juli 2025 om 15:00
Informatie ds. Karl van Klaveren, tel. 06-11041992